Why Wanda Landowska?

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Dedicare un Concorso a Wanda Landowska è stato per me un Omaggio alla grande clavicembalista Polacca, che all’inizio del XX sec è stata la persona che ha riportato il clavicembalo al suo antico splendore, riesumandolo dalla polvere e dall’oblio, dove Il Pianoforte e Il Romanticismo lo avevano relegato per tutto l’800. Grazie a lei, musicista sensibile, pianista e poi clavicembalista virtuosa, attenta ricercatrice e studiosa  della Musica Antica, le nuove generazioni hanno riscoperto un patrimonio inestimabile di oltre 3 secoli di musica per tastiera, letteratura Italiana ed Europea fondamentale per comprendere l’evoluzione della musica attraverso i testi e le esecuzioni. Certo, Wanda Landowska, pioniera, ha anche osato nuove vie: tecniche, timbriche, ed espressive, utilizzando il Nuovo clavicembalo Pleyel, costruito appositamente su sua richiesta, ma anche riscoprendo le antiche sonorità’ di strumenti antichi da lei collezionati. Ma il vero e proprio miracolo di Wanda Landowska, è quello di aver rimesso in moto le idee, le ispirazioni dei compositori suoi contemporanei, e di aver ridato Suono al clavicembalo attraverso Nuove musiche, riprendendo ad esplorare il magico Suono di questo strumento ancora attuale, vivo, vibrante. Due nomi fra tutti spiccano nel nuovo repertorio per clavicembalo: Manuel De Falla con il  Concerto per clavicembalo e Francis Poulenc con il Concert Champetre a lei dedicati. Da qui la rinascita per tutto il XX secolo. Il Concorso da me fondato e diretto dal 2013, non poteva  che essere dedicato a lei. Infatti ha lo scopo di divulgare la musica per clavicembalo, sia antica che contemporanea, incentivare lo studio del clavicembalo nelle nuove generazioni, stimolare i compositori a scrivere “Nuove Musiche” per questo strumento. A latere del Concorso, sin dal 2012 è nato il Festival “Wanda Landowska”, che giunge quest’anno alla quinta edizione. Il Festival ospita artisti di varia estrazione musicale e nasce con lo scopo di spaziare in un ampio raggio del panorama musicale, partendo dalla Musica Antica fino a quella Attuale, proprio come ci insegna Wanda Landowska con il suo operato: pianista, clavicembalista, compositrice, saggista, storica, collezionista di strumenti, e non da ultimo organizzatrice di serate musicali.

Margherita Porfido – Ideatrice e Direttrice Artistica

Dedicate a Competition to Wanda Landowska was for me a tribute to the great Polish harpsichordist, who in the early twentieth century was the person who reported the harpsichord to its former glory, bringing it to light from the dust and the oblivion, where the piano and Romanticism had relegated for all the ‘800. Thanks to her, sensitive musician, pianist and harpsichordist then virtuous, careful researcher and scholar of Ancient Music, the new generations have discovered a priceless heritage of over three centuries of keyboard music, Italian literature and European fundamental to understanding the evolution of music through texts and executions. For sure, Wanda Landowska, pioneer, has also dared new ways: technical, timbre, and expressive, using the New Pleyel harpsichord, purpose-built on demand, but also rediscovering the ancient sounds of old instruments she collected. But the real miracle of Wanda Landowska is to have restarted the ideas, inspirations of the composers of his contemporaries, and of having given back to the harpsichord sound through New music, taking to explore the magical sound of this instrument still relevant, alive, vibrant. Two names stand out among all the new repertoire for harpsichord: Manuel De Falla’s Concerto for harpsichord and Francis Poulenc with the Concert Champetre dedicated to her. Hence the revival throughout the twentieth century. The competition which I founded and directed from 2013, could only be dedicated to her. It is meant to spread the music for harpsichord, both ancient and contemporary, encourage the study of the harpsichord in the new generations, encourage composers to write “New Music” for this instrument. On the sidelines of the competition, since 2012 he was born the Festival “Wanda Landowska,” which this year celebrates its fifth edition. The Festival welcomes artists from different backgrounds and music created with the aim to explore a wide range of music scene, starting from the early music up to the current, just as we are taught Wanda Landowska with his work: pianist, harpsichordist, composer, writer, historical, collector of instruments, and not least the organizing of musical evenings.

Margherita Porfido – Concept and Art Direction

01 Jan 1930, Spain --- Original caption: Manuel de Falla with Wanda Landowska in his garden in Granada. Photo, 1930. --- Image by © AS400 DB/Corbis

01 Jan 1930, Spain — Original caption: Manuel de Falla with Wanda Landowska in his garden in Granada. Photo, 1930. — Image by © AS400 DB/Corbis